Alla inlägg under december 2015

Av Eva Svensson - 29 december 2015 08:53

Ett tag sedan jag skrev nu.. Men denna trötthet som har tagit mig i sin famn är inte nådig   Men nu äntligen är studierna slut! För en vecka sedan blev jag färdig med utbildningen och kan nu stolt titulera mig undersköterska! Det känns galet. Tänk att jag redan har gått ett år på utbildningen. Det har gått fort.

Det har tagit sina dagar att smälta att jag nu är färdig, men det är jag   Nu är det bara att vänta på att jobben ska rulla in   Nä, faktum är att för att jag ska få ett jobb så måste jag söka. Jag får inte ett jobb bara sådär, som många trott då jag nu är färdig.

Jag har sökt de jobb som finns på hemmaplan och håller nu såklart tummarna!


Julen har gått och ett nytt år står till förfogande. Spännande!

Hemma hos oss står julsakerna fortfarande framme, varför skynda att ta bort dom? Alltför många har gjort det, förstår inte vitsen.. Men å andra sidan har jag tidigare varit sugen på att ta bort julsakerna redan på årets sista dag, så..   Men det här året har jag knappt njutit av julen då studier har stått i fokus, så nu får de vara kvar. Åtminstone till nästa år   


Önskar Er allt gott! /Eva


Min fina rese och studiekamrat   

 


Mina underbara studiekamrater, som jag kommer att sakna   


Våra fantastiska lärare!

   

Av Eva Svensson - 9 december 2015 11:58


 

Samtal hit, samtal dit. Möten här, möten där. Och som pricken över iet känns det som att jag har tagit mig vatten över huvudet när det gäller studier.

Therese och jag hade kunnat vara färdiga med utbildningen redan i fredags om det inte hade varit så att vi hade tagit på oss att läsa en extrakurs, bara för att blir färdiga undersköterskor tillsammans med de andra i klassen.

Alltså.. Det här är bara för mycket för mig. Hjärnan jobbar på högvarv   

Tänk er ett vattenglas där varje ny droppe vatten sipprar över så fort det fylls på, så är det exakt för mig nu.

Hjärnan kan inte ta till sig mer. Dagarna hittills har hjärnan varit som ett vakum och där jag har pratat bakvänt, hjärnan kopplar inte, hittar inte ord, är väldigt trött och jag kan kort och gott inte tänka klart.

Kan kanske bero på vetskapen att om bara 11 dagar är jag färdig, och hjärnan håller på att ställa in sig för det...? Och så är denna bedömningsuppgift inte rolig   Jag ska fantisera ihop två stycken olika fall. Fantisera!? Jag som har noll fantasi.. Jaja, jag strävar bara efter på att få ett E i betyg, då jag inte klarar något mer. Huvudsaken att jag blir godkänd, vilket jag kommer att bli.

Mentorn var in till mig och sa att det lilla jag ha skrivit räcker, tack och lov!


När huvudet är fullt av diverse saker kan en ventil göra susen  


Nä, nu ska jag ta och fylla på med energi (lunch)!


Ha de´gott! / Eva

Av Eva Svensson - 6 december 2015 09:54

 



Hela förra veckan körde jag plus ett par dagar denna vecka, och det har känns på  


Denna helg har jag sovit mycket, 10-11 timmar per natt för att vara exakt, som har varit riktigt välbehövligt.

Till veckan, och veckorna framöver, hoppas jag att jag inte kommer att känna av tröttheten på samma sätt då jag och Therese ska köra varannan dag. Fördelen med att köra varannan vecka är jag tankar för just den veckan och nackdelen är att jag är så mycket mer trött de veckorna.


Till veckan börjar jag och Therese en frivillig kurs, då vi ville sluta samtidigt som de andra på utbildningen, och hade vi inte valt en extrakurs så hade Therese och jag slutat i fredags! Men nu kör vi på, eller hur   Endast 14 dagar kvar!   


Nu återstår det att se när Lars och jag ska fara och köpa julklappar.. Det lär bli den 23:e då pengarna trillar in på kontot inte förens då. Enda dagen jag är ledig dessutom.. 


Ikväll ska jag och mamma till mina kära grannar där frun i huset har bjudit in till chokladmartinikväll, det ser jag framemot!   Kul med något som bryter av det vardagliga.


Och på nyårsdagen är Lars och jag inbjuden till grannarna på nyårsmottagning med klädkod, en rolig händelese som blivit en tradition för tredje året i rad. Eller är det fjärde..  


Nä, nu ska en tvätt hängas, en stek ska in i ugnen och en promenad ska avklaras!


Ha de´gott! / Eva

Av Eva Svensson - 1 december 2015 20:33

 


Nja, inte riktigt   

I våras när vi skulle lära oss att ta venprov, på både dockarm och på varandra, så tordes jag bara göra på dockarmen.

När jag var på praktiken fick jag ta venprov på mina handledare samt sjuksköterskan, och det gick ju bra   

Igår fick vi mer tid för att öva igen. Och denna gång tog jag venprov på en klasskamrat, som ingen annan har lyckats fått blod från. Men jag, JAG lyckades! Dessutom sa även läraren att jag skulle passa på lab (där de jobbar med just provtagningar) då jag hade rätt handlag och rätt teknik! Lite självskryt såhär på en tisdagskväll tycker jag allt att jag förtjänar!       


Denna vecka har vi utbildning via nätet samt att vi ska göra klart gymnasiearbetet, där jag val att skriva om en vanligt förekommande situation inom vården - dusch, om man nu inte redan har gjort klart det.

Då jag har avklarat kursen "Demens ABC", samt några fler nätkurser, ska jag avsluta mitt gymnasiearbete imorgon.

Nästa vecka ska jag och min rese/studiekamrat Therese börja en kurs, som vi valfritt valt. Den kursen är på lite drygt två veckor och sedan, ja, då är utbildningen slut!


Nä, nu blir det en kvällstår med maken innan det blir sovdags för att orka fylla huvudet med information på utbildningen imorgon         


Ha de`gott / Eva

Presentation

Något du undrar över?

1 besvarad fråga

Lämna gärna ett ord :)

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Välj ditt språk


Ovido - Quiz & Flashcards