Alla inlägg under november 2015

Av Eva Svensson - 28 november 2015 09:07


 


När jag läser det som skrivs så tror jag på det, så gott som i alla fall.

Men det som skrivs kan ju tolkas så himla fel! Ibland blir det bara klumpigt uttryckt. Häromdagen hände en incident och jag kastade ut min frustration över det och skrev ett inlägg kring händelsen på ett socialt medie, där mina känslor och mitt humör inte var det bästa.

I inlägget kunde det tolkas som att jag tror att diagnoser handlar om uppfostran. Självklart är det ju inte så.

Och det sista jag vill är att såra någon och göra någon ledsen   

Bäst är att inte skriva något alls och enbart vara tyst eller se till att skriva så att läsaren uppfattar saken rätt.

Så fel det kan bli..

 


Efter en tung och tröttsam vecka (tidiga och långa dagar och med drygt 70 mils bilkörning) känns det riktigt välbehövligt med helg  Och som en bra början på helgen var Lars och jag iväg på julbord med hans jobb igår!

Idag ska jag bara ta det lugnt och göra det som faller mig in.

Fast ta det lugnt, det vette sjutton.. Jag måste rensa, röja och "göra jul" här hemma då jag har varit borta alltför många timmar från hemmet. När jag väl är hemma har jag ingen som helst ork att göra något, allt blir bara liggandes..

  Det är kaos här hemma!! Kaos..  

Jag som vill ha ordning och reda! Det skulle underlätta om jag fick hjälp från resten av familjen, men icke. Jaha, tänkte ni, där fick maken min sig en känga. Men jag ljuger om jag säger att han är ordningsam och hjälpsam av sig. Lika med barnen.

Men har jag klarat av att göra allt tidigare själv så fortsätter jag i samma anda.


Ikväll är det julskyltning och jag tror att vi struntar att fara dit, för första gången någonsin, det hällregnar med lite inslag av snö. Känns ju inte direkt lockande att fara iväg för att vara ute i spöregn..   


Nä, nu ska volymen vridas upp och här ska poppas!   Måste ta itu med alla måsten, som blivit liggandes..


Önskar Er en fin och bra fortsättning på helgen! Och en fin och härlig advent     



Av Eva Svensson - 24 november 2015 18:50

Nu är det bara slutspurten kvar   Endast en månad kvar! Sedan så..  


 


Och som pricken över i:et, eller grädden på moset, har Arbetsförmedlingen ökat på timmarna på utbildningen, varje dag. Eller så har de på utbildningen varit snälla tidigare som gett oss hemstudier och kortare dagar   

Måndag till fredag är det 08:00-16:30 som gäller. Det är bara till att vackert kliva upp tidigt, tidigt..   Det är inte min grej liksom. Även om jag kan kliva upp tidigt så är inte hjärnan vaken..  


Jag är så trött på dagarna, och framförallt kvällarna, men det är bara till att vänja mig, det kommer jag att vara tills dess att utbildningen är klar.

Upp i ottan (05:30) för att köra en timme, sitta i skolbänken tills dess att klockan är 16:30 och sedan köra en timme hem igen, i  mörkret. Tack och lov så kör min studie/resekamrat nästa vecka!

Alltså, jag är så trött att huvudet "snor" på mig   

Och ja, jag lägger mig i tid.


Planerna på att ha börjat tidigare med att göra julfint här hemma har försvunnit. Orken.. När ska det bli av? På kvällarna orkar jag inte, är alldeles för trött för det   Känns som att jag struntar totalt i att fixa här hemma.

I helgen som var hade jag planerat in det, men några andra viktigare saker dök upp.

Nä, nu önskar jag bara att klockan är så pass att jag får lägga mig..   

Godnatt..      

Av Eva Svensson - 20 november 2015 07:18


    

Idag är sista dagen på praktiken (tänk, det har redan gått 4 veckor ) och samtidigt som det känns trist så känns det likväl bra.

För bara om lite drygt en månad är jag färdig undersköterska   

Då är det dags att säga "hejdå arbetslöshet" och säga "hej arbetsliv"!


Ha de´gott! /Eva


Av Eva Svensson - 18 november 2015 15:38

Jag är så sjukt sugen på att göra en till tatuering! Men jag har ingen som helst aning om vad jag vill göra..   



2010 - Mina barn: Mina allt!

 


2013 - En "hyllning" till min make!

 


2015 - Frihet.

Funderar på att göra en "förlängning" av denna, men vet varken hur eller vad.

 



Jaja, tåls att fundera vidare på..   
  

  

Av Eva Svensson - 18 november 2015 07:27


 


Sedan jag började med  LCHF är det bara fördelar för mig!

  • Klådan som var på diverse ställen har försvunnit
  • Rosacean är som bortblåst (ja, jag behöver i alla fall inte smörja ansiktet längre med salvan)
  • IBS-magen är försvunnen sedan länge
  • Är piggare (kan vakna tidigt och få massor gjort)
  • Matkontot är inte lika dyrt som tidigare (äter inte lika många mål om dagen då jag är mätt, tack vare kosten)
  • Har gått ner i vikt.

Som sagt - bara fördelar   


Ha de´gott! /Eva

Av Eva Svensson - 12 november 2015 09:56

 




Nu är praktiken inne på dess tredje vecka, och tiden går galet fort. För fort! Jag trivs så otroligt bra och vill inte att tiden ska vara slut   Bara en vecka kvar.


Idag och imorgon är jag ledig, men tar igen det till helgen då jag har "jobbarhelg".


Vad gör man egentligen på en praktik? Ja, man kan ju inte bara gå omkring med händerna i fickorna, om man nu skulle få för sig att tro det   

Man gör precis allt det som den övriga personalen gör, tar upp boende på morgonen, fixar frukost, fixar med mat, bäddar sängar, morgonomvårdnad, dusch, pratar med de boende, etc, etc.

Och vet man inte vad man ska göra så frågar man givetvis personalen.

Jag har fått ge insulin, gett medicin, testat att ta venprov och blodsockerprov på personalen, haft samtal med sköterskan, har haft gymnastik med de boende, med mera.


Bemöter jag den dementa människan rätt? Bekräftar jag personen på rätt sätt?

Med tanke på denna korta tid att jag har fått beröm och fått höra att de är nöjda med mig åtskilliga gånger, gör att jag stärks i mina insatser i arbetet, och jag känner att jag gör rätt.

Känslan som finns i mig när jag är på praktiken är så underbar - en riktigt "måbrakänsla"   


Ha de´gott! / Eva





Presentation

Något du undrar över?

1 besvarad fråga

Lämna gärna ett ord :)

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Välj ditt språk


Ovido - Quiz & Flashcards