Alla inlägg under oktober 2015

Av Eva Svensson - 28 oktober 2015 11:53

Utbildningen närmar sig sitt slut och samtidigt som det känns trist så ska det bli grymt skönt!

Varför det känns trist är för att klassen spittras..   


Och om jag vill ha jobb som undersköterska, när jag är färdig sista december, så måste jag se till att börja söka arbeten. Vilket jag redan har gjort   


Äldste sonen ska på lan idag, så vi måste se till att fara och handla lite gotta till honom så han klarar sig ett dygn framåt   

Kul för honom! Och själv ska jag iväg på praktiken, men först ska här städas av.

Jag stormtrivs på min praktik, fantastiskt roligt. Både personal och de boende är så härliga och lättsamma!


Tänk, snart får jag använda denna    --->  


Önskar Er en fin och bra dag! / Eva

Av Eva Svensson - 27 oktober 2015 10:25

 

 

Sedan barnen föddes har jag funnit där för dom. Men det gör man som förälder, utan att ens tänka på det. Det sitter liksom bara där.

Jag har tagit med barnen på åtskilligt med utflykter, tagit med dom och badat, spelat spel med dom, ritat med dom och.. ja, listan kan göras lång. Jag har hittat/hittar på saker med de jag älskar.

Jag vill att de ska minnas, när de blir vuxna, att jag hade tid med och för dom!

 

De gånger jag har suttit vid datorn med skolarbete när barnen har varit hemma har jag haft/fått dåligt samvete. Jag har känt att jag inte har varit tillgänglig för dom.

Om och när jag sitter vid datorn så ska barnen kunna ropa på mig och jag ska kunna gå till dom, utan att de ska behöva höra "vänta, alldeles strax".


Tillgänglig är jag även för min man och mina vänner, om de ber mig om hjälp. Jag säger aldrig "snart, vänta lite" (det är ju ungeför som att säga "jag har ingen lust") för att sedan glömma bort det.

 

Jag vill finnas där. Jag vill vara tillgänglig. Jag vill ställa upp. Jag vill vara en hjälpande hand.


Jag tycker att sedan datorer och mobiltelefoner (mindatorer) kom så har tillgängligheten att finnas där minskat.

Tyvärr gör det att många tillbringar timmar vid datorn och/eller mobilen, och utan att personen själv märker det minskar tillgänligheten att finnas där för sin familj alltmer.

Och väldigt många tillbringar mycket tid vid sin mobil. Varför? Jag själv har inga problem. Det enda jag gör är att jag svarar på meddelanden från mina vänner, då jag vill vara tillgänglig för dom. Och jo, visst kollar jag av läget någon gång ibland på Facebook.


Eller är det så att om man redan har ett beroende (sockerberonde, nikotinberonde, etc.) är det lätt för att skapa ännu ett beronde?

Äh, jag vet inte..


Nog funderat - snart ska jag bege mig till praktiken (där jag verkligen stormtrivs!) och vara tillgänlig för de boende och personalen   



Ha de´gott! /Eva

Av Eva Svensson - 27 oktober 2015 06:48

För att jag ska få sova på nätterna och inte ha en katt som väcker mig för att han ska ha mat mellan 02-05 så får Morris vara ute.

Lars släpper in och ger honom mat innan han far till jobbet.


Det roliga är att när han har ätit klart så kommer han upp till mig på övervåningen och lever rövare och tigger om mer mat. Han försöker lura mig den rackaren!

Glöm det   Jag ska inte ha någon katt som ska rulla fram   

Och när jag sedan har klivit upp och gått ner vill han bara ha sällskap   Nog är de smarta, dom djuren!

Se, så oskyldig jag är   


Så nu sitter jag här med trötthetshuvudvärk, kul.. Tack Morris. Verkligen..

Men en god mugg kaffe är intagen och likaså frukosten    


Ha de´gott! / Eva

Av Eva Svensson - 25 oktober 2015 20:05

 


Pappa var hit en sväng förut. Alltid lika roligt då han kommer förbi   

Och som en bonus hade han med sig x-antal kilon med älgfärs samt några stekar till oss! Tack snälla, det uppskattar vi verkligen   

Kött i frysen är aldrig fel!
De som jagar har ju den fördelen att nästan jämt ha mat i sin frys. Och den som inte jagar, ja..


Idag var Lars och jag iväg för att hämta ved, och det går ju kanonbra då vi hjälps åt. Sjätte-sjunde vändan på ett par-tre veckor. Blir alltför sällan då det bara är helgerna vi kan köra på..

Men nu är det inte många vändor kvar   Kanske lika många vändor som vi redan kört.

Vi fick tag på kanonfin ved och dessutom till ett kanonbra pris!

Värme och varmvatten vill man ju ha även om vintern dröjer   


Ikväll hoppas jag på att somna ovaggat (men jag har ju aldrig några problem med att somna annars heller) då jag och mina älskade söner gick en promenad under månens härliga sken.


Nä, nu blir det en kvällstår med maken och sedan dusch och i säng, för imorgon ska jag kliva upp tidigt och försöka vara pigg på praktikens första dag (ska bli riktigt roligt!)! Men när jag kliver upp före sju är hjärnan så otroligt seg.. Allt går, men seg och trött är bara förnamnet som sagt    


God natt gott folk!

 

 

Av Eva Svensson - 25 oktober 2015 12:06


  

 



Några (oviktiga och orelevanta) saker du kanske inte vet om mig.

Vem är jag?

Jo, jag:

* är född i lejonets tecken

 

* är född och uppvuxen i Ljungaverk (där jag fortfarande bor)


* blev retad/mobbad från dagis (som det hette på min tid) upp till klass 6


* avskyr oreda och vill därmed ha ordning och reda. Annars blir jag på ett gräsligt humör.


* går aldrig på med skorna inomhus


* öppnar och vädrar då jag avskyr då det luktar instängt


* gillar glada och positiva människor som kan bjuda på sig själva


* är kärlekstörstande


* ogillar att skita ner mig


* tvättar alltid händerna efter toalettbesök (även annars)


* ser till att ha rent under naglarna


* har rena kläder på mig


* ser till att barnen är rena och fräscha


* ogillar det som är ofräscht (kanske för att jag är fräsch av mig själv?)


* ogillar då jag kommer in i ett rum då folk skrattar (sitter i sedan skoltiden..)


* tycker det är obehagligt att bli skrämd


* vill åka en bil som är städad och ren


* tycker om att tända massvis av ljus


* tycker om kaffe


* ogillar då det är saker på bänkarna i köket


* tycker om att åka bil


* längtar till då vi här hemma ska tapetsera om (vet inte när..)


* älskar katter (fick min första katt då jag var 5 år)


* och min man skaffade höns efter det att barnen fick ett par varsina i födelsadagspresent (tyvärr blev de rävmat..)


* blir förbannad då jag ser eller märker av orättvisor


* kan bli flyförbannad i trafiken när trafikanter inte kan bete sig


* skrattar ofta


* försöker att alltid vara positiv - allt löser sig, även om det känns nattsvart för tillfället


* vinner aldrig på spel


* blir glad då det går bra för andra


* älskar att få uppmuntran, bli sedd och bli bekräftad


* hjälper gärna till om någon är i behov av det, bara det passar (fråga gärna!)


* tänder lampor i alla fönster (ser inte så hemtrevligt ut annars)


* tycker om att shoppa (bara ekonomin tillåter det)


* måste tänka mig för vad gäller ryggen..


* gillar att kramas


* gillar rödvin


* mår bra av att sitta i kyrkan och höra kyrkokören sjunga (men är inte religiös av mig)


* är allätare av musik (dock inte tung hårdrock, jazz och dansmusik)


* ska fara utomlands med barnen bara jag får en fast inkomst


* ogillar människor som petar i näsan


* äter lågkolhydratskost


* tycker om att bo på hotell (slippa hushållsgörat hemma för en gångs skull)


* ogillar att börja före klockan åtta, helst senare, på morgonen (hjärnan är sååå seg)


* tycker om att bli bortskämd (eller förresten, har jag ens blivit det någon gång?)



Jepp, lite om mig.. Har du läst hela texten har du gjort det bra   


Ha de´gott! / Eva

Av Eva Svensson - 24 oktober 2015 10:06

 

 

I slutet av dagen

kommer du inte att komma ihåg

den vackraste personen du mött.


Men du kommer att komma ihåg

den person som fick dig

att känna dig mest sedd och bekräftad.

 

 

Det är just det som gör en människa vacker!

En person som genom sitt sätt att vara,

som genom sitt sätt att bekräfta, lyfta och se någon och

 genom att vidröra någon genom fina ord och handlingar.

Det är just den personen som är vacker,

som får dig att känna dig bekräftad.


Träffar du en sådan person - håll hårt i den   

De är tyvärr alltför sällsynta..


Ha de gott! / Eva


Av Eva Svensson - 24 oktober 2015 07:49

Ni vet den där känslan när man har gjort något extra för någon annan. Till exempel när någon har ramlat och du hjälper personen upp. Eller som när någon har kört fast med bilen och du hjälper till att skjuta på. Den där känslan när det känns sådär riktigt gott i kropp, själ och hjärta att finnas till. Just den känslan att göra en god gärning för någon.

Vet ni - den känslan finns varje dag när man jobbar i vården (åtminstone upplever och känner jag det så)   


Önskar er en fin och bra lördag! / Eva



Av Eva Svensson - 23 oktober 2015 19:50

 



Idag tog Lars och följde med Elias på skolan, och jag var med honom förra veckan en dag   

Efter de hade farit så tog jag plockade ihop, tvättade, ringt försäkringsbolaget samt fyllt i en försäkring på nätet (efter Rasmus brännskada), städat på Elias rum, druckit kaffe och gjort ett skolarbete (som var en frivillig komplettering, trots att betyget redan var satt. Mentorn ville gärna höja mitt betyg på uppgiften, så då gjorde jag såklart ett försök).


När Elias och Lars kom hem så hade de tagit med sig Daisy, min brorsdotter. Jätteskoj att hon kom!

Men själv så drog jag iväg och hämtade upp Rasmus på skolan och tog med honom till vårdcentralen för tvätt av såret, som såg väldigt fint ut   

När det var dags för middag så åt vi hos mamma och Arvid (min bonuspappa, som dock är på älgjakt  ).


När vi var hos mamma så ringde min pappa och sa att han var hemma hos oss.

Hemma hos oss fixade jag middag till honom. Fick veta att han kommer upp igen nästa helg (pappa bor i Våmhus, 30 mil bort, men jagar här uppe).


Jaha, det var min dag i korta drag    Hur har din dag varit?


Trevlig helg mina fina vänner och ha de´gott!   



Presentation

Något du undrar över?

1 besvarad fråga

Lämna gärna ett ord :)

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Välj ditt språk


Ovido - Quiz & Flashcards