Alla inlägg under september 2015

Av Eva Svensson - 29 september 2015 12:32

Jag som kund förväntar mig att den butik jag handlar i ska ha det sortiment som ska finnas.


Jag som resenär förväntar mig att tåget/bussen/flyget ska avgå den tid som är satt.


Jag som elev förväntar mig att läraren kommer i tid.


Jag som bilägare och förare förväntar mig att bilen jag kör och äger ska fungera.


Jag som gäst förväntar mig att hotellet jag bor på ska vara rent och fräscht.


Jag som passagerare förväntar mig att det fordon (buss, tåg, färja, bil) jag ska åka med ska vara ren och fräsch.


Jag som fru förväntar mig ett samarbete och jämställdhet mellan mig och min man.


Vilka förväntningar ställs på mig som fru?

Att jag ska ha maten klar?

Att jag ska vara noga med hus och hem och mig själv?

Att jag ska städa och hålla efter`?

Att jag ska se snygg och välvårdad ut?

Att jag ska tvätta, och allt vad som sig bör med den?

Att jag ska...


Vilka förväntningar ställs på mig som mamma?

Att jag ska finnas till hands så fort barnen ropar?

Att jag ska ha maten klar?

Att jag ska hålla efter på barnens rum?

Att jag ska hjälpa dom med läxor?

Att jag ska...


Vilka förväntningar ställs på mig som kattägare?

Att jag ska serva mat närhelst katten behagar?

Att jag ska släppa in och ut när katten vill in eller ut?

Att jag ska...


Vad förväntar jag mig av min man?

Att han ska byta däck på bilen?

Att han ska klippa gräset?

Att han ska sköta vedhuggning?

Att han ska...


Vad förväntar jag mig av mina barn?

Att de ska ha respekt för andra?
Att de ska städa sina rum?

Att de ska vara väluppfostrade?

Att de ska sköta sina läxor?

Att de ska vara en god kamrat?

Att de ska vara och bli självständig?

Att de ska...


Vad förväntar jag av mig själv?
Att jag ska finnas till och vara lyhörd mot mina barn.

Att jag ska hålla hemmet rent och städat.

Att jag ska hålla god ton mot andra.

Att jag ska ta hand om min familj.

Att jag ska ta hand om mig själv.


Tankar, frågor och funderingar..   


Vad tar du för givet?

Vem tar du för givet?


 


Kramisar/Eva









Av Eva Svensson - 29 september 2015 09:32


       


Jag hade skrivit ett inlägg om reflexens vara eller inte vara. Att människor är dåliga på att använda reflex oavsett om det är mörkt eller dimma. Men näe, ingen mening.. Jag raderade det. Det är bättre att jag lägger den negativa energin på något positivt istället.


Idag är jag hemma då det är hemstudier som gäller. Inte mig emot   

Efter att jag lämnat barnen på skolan så snörade jag på mig mina promenadskor och gick en liten runda  

Galet skönt ute nu när det är höst    Luften är sådär härligt krispig och uppfriskande!


Nu i skrivandets stund avnjuter jag morgonens första kopp (ni som känner mig vet att jag aldrig dricker ur en kopp) kaffe.

Apropå kaffe. Idag är det tydligen Kaffets dag! Det finns då temadagar till precis allt nu förtiden.. Säg den dag som inte finns! Det finns t.om en polkagrisens dag   Eller vad sägs om silikonbröstens dag!   Mer nyfiken? Kolla här.

Det blir till att hinka kaffe hela dagen lång då   


Nä, nu är det dags att hänga på mig hucklet, snöra på förklädet och på med skurhandskar för här ska fejas! Då jag har legat i feber och inte haft någon som helst ork i flera dagar så har allt kommit efter..

Husfruns talesätt "När frun inte har möjlighet att feja, eller om hon så är sjuk, stannar allt upp".


Kramisar/Eva

Av Eva Svensson - 28 september 2015 06:56


 


Min man har en viss förmåga att han snoozar cirka timmen innan han kliver upp. Vilket gör mig galen vissa morgnar    Speciellt nu när han kliver upp kring 05 tiden. Då kan ni ju bara gissa vilken tid väckaren börjar att ringa..

Men förra veckan gjorde det mig faktiskt inget! Jag fick ju massvis gjort då när jag klev upp kvart över fem   Te.x städa bilen, tvätta, duscha och äta frukost. De´ni!


Så även denna natt då jag ville titta på blodmånen. Men hade inte ställt klockan. Kvart över fyra vaknade jag av Lars klockan och då passade jag på att kliva upp för att titta på månen. Dock en besvikelse när den inte alls var så stor och "blodig" som jag hade väntat mig.. Men jag såg den iaf   


Lyckades somna om, efter en timme.. När jag väl hade somnat tjugo minuter vaknade jag av en mardröm.. Det var olika slags smällare och raketer som flög omkring och så även ett flygplan som kraschade ett hundratal meter från mig och mina barn. Otäckt.

Men nu är jag såklart vaken, duschad, frukosten intagen, naglarna målade och kaffet drucket.


Önskar Er alla en bra måndag och en ny vecka med nya tag och kom ihåg - möjligheterna är många!


Kramis/Eva

Av Eva Svensson - 27 september 2015 21:05


 



Kanske är jag mer vimsig nu när jag har haft feber, vad vet jag? Tror det. Jag tappar ord och glömmer vad jag precis skulle göra. Jajja, ibland är jag mer förvirrad än annars. Även utan feber   


Ungarna är mer bestämd än vanligt, men det hör till med deras ålder.

12 åringen har tonårsfasoner. Minns när han var i sin första trots, och även andra, tredje och den sjunde. Då var det bara att ta honom under armen och gå minsann. Men nu, nu är det inte lika lätt. Minns även att han däremellan var otroligt lugn av sig.

Nu är det ord som gäller.
Och jag är inte den som direkt kan argumentera så värst bra.. Självklart gör jag mitt yttersta för att lyckas, och det måste jag! Och jag lyckas oftast..    Jag får aldrig låta ett barn få sin vilja igenom   

Och så har vi 9 åringen. Han som är sjukt bestämd. Eller jag ska kanske mer säga HAR varit. Minns när han var liten, säg vad han inte gjorde. Han var precis överallt och åt och stoppade nästan precis allt i munnen. Och så den där ûberstarka viljan på det.. Suck. 

Men nu, ju mer tiden går börjar han bli mer och mer lugn av sig. Skönt!


Konstigt egentligen. Den som var lugn blir mer och mer uppkä... hrm, tvärtemot vad han varit. Och så den som varit mer vild än tam blir mer och mer lugn? Men ändock en skön känsla!

Den äldsta ska ju såklart testa sina gränser, eller sina föräldrars gränser, för att på så vis försöka frigöra sig.

Älskade ungar - vad gjorde vi föräldrar innan tiden med er?     Hade tråkigt.


Ni har väl inte undgått att inatt är det månförmörkelse och på det blodröd måne? Ni kan läsa mer --> här.

Senast det här hände var tydligen 1980.

Men jag minns att när jag var runt 9-10 år (1987-88) så såg jag månen vara galet stor, och röd. Kanske något månvirus eller så, vad vet jag   

Kanske att jag kliver upp i ottan för att skåda månförmörkelsen. Får se. Skulle vara en upplevelse, bara det inte är mulet.

 

Kramisar/Eva

 

Av Eva Svensson - 26 september 2015 15:01


 


I tisdags började jag bli snuvig och på onsdagkväll slog febern till. Inte med buller och bång, men den slog till.

Känner mig rätt pigg ena stunden, för att i nästa vara helt orkeslös. Upp och ned minsann.

Tanken var att vi idag skulle fara på folkrace i Timrå och heja på några goda vänner som kör. Men orken.. Näe, det blev alltså inte av.


Men nu, i skrivandets stund känner jag mig hyfsat pigg. Som sagt, upp och ned  

Tur att förkylningen slog till nu när jag är ledig, men alla måsten blir dessvärre efter.. Men det är ju en helg nästa helg också, så    


Kramisar/Eva

Av Eva Svensson - 26 september 2015 12:44


 




Det är inte många som har ett jobb idag och många skulle göra precis vad som helst för att få ett.

Men om man har ett jobb och är less på det. Hur gör man då? Biter ihop och kör på tills dess att man blir antingen deprimerad eller utbränd och kämpar vidare? För en inkomst är ju ett måste. Eller byter man helt enkelt bana och skaffar ett annat arbete? Men idag är inte jobben många och finns det jobb är det många som slåss om samma. Dessutom är en utbildning ett måste i dagsläget. Och erfarenhet.


Många som haft samma jobb i x-antal år har en gång i tiden halkat in på ett bananskal och haft turen att få stanna kvar.

Om man nu är less på sitt arbete och vill skaffa ett nytt så känns troligtvis en utbildning inte helt aktuell.  Beroende på vad man vill jobba med så är utbildningen helt beroende på vilket yrke man vill skaffa sig.

Och så är det ju det där med erfarenhet. Hur ska man få erfarenhet om man varit inom samma bransch x-antal år?

Utan vare sig utbildning eller erfarenhet har man inte samma tur att få ett nytt jobb.


Det är ett dilemma det där..



Kramisar/Eva


Av Eva Svensson - 25 september 2015 19:47

 


Ikväll har jag sett 7 stycken personer sammanlagt (jo, jag bor på landet   ) som vistades ute efter vägen i mörkret UTAN reflex!


Jag vill inte vara den som bidrar till en gångtrafikants/cyklists självmord. Självmord är ett hårt ord, det håller jag med om!

Att gå när det är mörkt utan att synas är ungefär som ett lotteri, vinna eller förlora.


Här kommer att komma några exempel på olika varianter på reflexer du kan ta på dig:


       
Jag själv föredrar reflexväst.           


Här kommer även ett par kortfilmer om reflexens vara eller icke vara:





Gör mig en tjänst - ta på dig reflex så du syns efter vägen   


Kramisar/Eva

Av Eva Svensson - 25 september 2015 10:59


 



Det är väldigt, väldigt sällan jag har favoriter i garderoben. En favorit är thigts/leggings.

Men jag har ett par favoritplagg till, dock också i byxväg, och fler kommer det att bli   

Dessa byxor, samt ett par gröna, köpte jag på Palt syster  
Ni som funderar på att köpa - köp! Ni kommer inte att ångra er! Dessutom är de väldigt (läs mycket) generösa i storleken.


Jag beställde häromdagen en poncho från Fanny Michel. Är så nöjd!   


Vilka är dina favoriter?   


Kramisar/Eva

Presentation

Något du undrar över?

1 besvarad fråga

Lämna gärna ett ord :)

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28 29
30
<<<
September 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Välj ditt språk


Ovido - Quiz & Flashcards